Zdravý životní styl: Klíč k delšímu a šťastnějšímu životu

Muž a žena připravují jídlo v moderní kuchyni, muž míchá ingredience v misce a žena se směje.

Zdravý životní styl je klíčem ke zdraví a pohodě v každodenním životě. Zahrnuje řadu faktorů včetně stravy, pohybu, spánku a zvládání stresu. Chcete-li vést zdravý životní styl, musíte věnovat pozornost svému tělu i mysli a zároveň najít rovnováhu mezi nimi. V tomto článku se dozvíte více o různých způsobech, jak vést zdravý životní styl a jak zlepšit své celkové zdraví.

Co je zdravý životní styl?

Zdravý životní styl nelze přesně definovat. Pro každého z nás znamená něco jiného. Dokonce i názory některých lékařů se mírně liší. Obecně jde o budování zdraví prospěšných návyků a vyhýbání se návykům, které našemu zdraví škodí.

Pro některé lidi je vegetariánská strava součástí zdravého životního stylu. Pro mnohé jiné je však maso důležitou součástí vyvážené stravy. Někomu mohou bylinné čaje pomoci zlepšit spánek, jinému fyzická aktivita.

Reklama

Je důležité naslouchat svému tělu a vytvářet si návyky, které vám pomohou cítit se zdravě a šťastně. I když se naše preference zdravých návyků mohou mírně lišit, existují osvědčené způsoby, jak zlepšit zdraví, které platí téměř pro každého. Mezi tyto návyky může patřit vyvážená strava, pravidelný pohyb, dostatek spánku, vyhýbání se toxinům a péče o duševní zdraví.

Zdravý životní styl - duševní zdraví

Jak vést zdravý životní styl?

Zdravý životní styl není jen o stravě a cvičení. Je to kombinace dobré péče o tělo, mysl a v neposlední řadě i o duši. Existuje množství tipů, které vám pomohou zlepšit celkové zdraví vašeho těla. Přestože se názory na zdravý životní styl mnohokrát liší, prozradíme vám tipy, které ke zdraví posunou téměř každého:

Vyhněte se zpracovaným potravinám

Zpracované potraviny jsou oproti své původní podobě značně upravené. Nemají dostatečné množství živin, které naše tělo potřebuje. Často také obsahují přidaný cukr, vysoce rafinovaný olej, nadměrné množství soli, konzervanty, umělá sladidla, barviva a aromata. Při jejich konzumaci přijímáte velmi málo klíčových makroživin a zároveň konzumujete příliš mnoho nasycených tuků a volných cukrů (prázdných kalorií), které tělu neprospívají. Mezi zpracované potraviny patří:

  • mražená jídla,
  • rychlé občerstvení (fast foody),
  • brambůrky,
  • balené sladkosti,
  • zpracované masné výrobky (párky, šunky),
  • sladké vody.
Zdravý životní styl - jídlo

Dopřejte si dostatek spánku

Kvalitní a dostatečný spánek je klíčem k dobrému fyzickému i duševnímu zdraví. Obecně platí, že dospělý člověk by měl spát 7 až 9 hodin. Tato délka se však může lišit v závislosti na zdravotním stavu a každodenních aktivitách.

Nedostatek spánku negativně ovlivňuje celý organismus. Může například vést k poklesu kognitivních funkcí, zvýšené chuti k jídlu, depresi a oslabení imunitního systému.

Pokud máte problémy se spánkem, pokuste se je vyřešit změnou svých návyků. Zde je několik tipů, které by vám mohly pomoci:

  • Vytvořte si předspánkovou rutinu, která vás uklidní. Zapalte svíčky, meditujte nebo si vyberte jinou uklidňující činnost.
  • Dodržujte pravidelný spánkový režim.
  • Optimalizujte prostředí v ložnici.
  • Vyhněte se těžkému jídlu alespoň 4 hodiny před spánkem.
  • Omezte také po určitou dobu před spaním zírání na obrazovky technologií, které vyzařují modré světlo.
  • K lepšímu spánku vám pomohou i další tipy (zdravá strava, cvičení atd.) uvedené v článku.
Zdravý životní styl - spánek

Pravidelně se hýbejte

Snažte se cvičit alespoň 30 minut denně. Najděte si fyzickou aktivitu, která vás opravdu baví, abyste se nemuseli do pohybu nutit. Pokud je to možné, zaměřte se na kombinaci kardio cvičení, silového tréninku a protahování. Ideální jsou také procházky v přírodě, které mají pozitivní vliv na fyzické i duševní zdraví. Cvičte a pohybujte se co nejčastěji venku, abyste se nadýchali čerstvého vzduchu a strávili nějaký čas na slunci.

Zdravý životní styl - cvičení

Udržujte si duševní pohodu

Duševní zdraví úzce souvisí s tělesným zdravím. Pokud jíte zdravě a pravidelně cvičíte, ale často se cítíte ve stresu, můžete onemocnět. Chcete-li si udržet duševní rovnováhu, vyzkoušejte několik technik a vyberte si tu, která vám nejlépe vyhovuje. Meditace pomáhá zklidnit tělo i mysl a zároveň vás učí lépe si uvědomovat své emoce a jejich spouštěče. Mezi další účinné techniky patří jóga spolu s dechovými cvičeními.

Zdravý životní styl - meditace

Nekuřte a nepijte alkohol

Pití malého množství alkoholu vám pravděpodobně neublíží, ale neměli byste to s ním přehánět. Nadměrné užívání alkoholu však může vést k chronickým onemocněním a zvýšit riziko různých nehod. Pokud máte problémy s omezováním alkoholu, neskladujte ho doma. Velkým zdravotním rizikem je také kouření. Je spojeno s dýchacími problémy i srdečními chorobami a rakovinou.

Foto: shutterstock.com

Reklama

Rubriky

Vytvořte si svůj vysněný domov a žijte v souladu s vesmírem. Inspirujte se, bavte se a tvořte s námi!

Rustikální Styl

Bydlení

přenosné ohniště

Zahrada a balkon

Zdravý životní styl - meditace

Lifestyle a zdraví

Zero Waste uklízení

Rady a tipy

Homespring

Magazín o bydlení a životě

© 2023 Omnipress Magazine