Osvědčené tipy, jak snížit cukr v krvi co nejrychleji

Osoba drží glukometr a připravuje se na měření hladiny cukru v krvi, což je důležitý krok pro správu diabetes.

Jednoduchý cukr (glukóza) je jedním ze základních zdrojů energie pro naše tělo. Krev přenáší glukózu do všech buněk těla a zajišťuje tak jejich správnou funkci. Vysoká hladina cukru v krvi je však pro naše tělo ohrožující. Trvalá hyperglykémie může vést k postupnému poškození cév a nervů a zároveň zvyšuje riziko kardiovaskulárních a nádorových onemocnění. V následujících řádcích se proto budeme věnovat tomu, jak snížit cukr v krvi co nejrychleji. Nabídneme vám rychlé tipy i dlouhodobá řešení.

Normální hladina cukru v krvi

Hladinu cukru v krvi ovlivňuje řada faktorů – především však příjem potravy. Odběry krve na stanovení glykémie se nejčastěji provádějí nalačno (po 8 hodinách bez jídla). Hodnoty cukru v krvi by se v této době měly pohybovat v rozmezí 3,3 až 5,6 mmol/l. Někdy se během dne provádí tzv. náhodný odběr glykémie. Obvykle se provádí nejméně dvě hodiny po jídle, v takovém případě je normální hladina cukru 7,6 mmol/l.

Hladinu cukru v krvi si můžete změřit také doma pomocí glukometru. Měření hladiny cukru v krvi z prstu však není tak přesné jako standardní krevní test. Proto se doporučuje taková měření opakovat.

Reklama
Jak snizit cukr v krvi Normalni hladina cukru v krvi
Jak snížit cukr v krvi – Normální hladina cukru v krvi

Zvýšený cukr v krvi – příznaky

Zvýšený cukr v krvi se označuje jako hyperglykémie. Mezi typické příznaky patří:

  • zvýšená žízeň, sucho v ústech,
  • častější močení,
  • zvýšená fyzická únava,
  • rozmazané vidění,
  • křeče v nohou,
  • opakované infekce močových cest,
  • nevolnost a bolesti břicha,
  • hyperventilace – zrychlené a mělké dýchání,
  • ospalost a letargie.

Chronicky zvýšený cukr v krvi většinou souvisí s problematickou produkcí a využíváním inzulínu v těle. To může být důsledkem genetických faktorů (diabetes I. typu) nebo dlouhodobého nezdravého životního stylu (diabetes II. typu). Ke zvýšené hladině cukru v krvi však může vést také užívání některých léků, zánět slinivky břišní nebo zvýšená produkce některých hormonů.

Specifickým případem je zvýšená hladina cukru v krvi při stresu. Dochází k němu vlivem hormonů, které se uvolňují ve stresových situacích a cíleně zvyšují hladinu cukru v krvi. Chronický stres tak může vést k vážným zdravotním problémům.

Jak snizit cukr v krvi Zvyseny cukr v krvi
Jak snížit cukr v krvi – Zvýšený cukr v krvi

Nízká hladina cukru v krvi

Nízká hladina cukru se označuje jako hypoglykémie. U zdravých lidí o ní hovoříme, pokud hodnota cukru v krvi klesne pod 3,3 mmol/l, u diabetiků je tato hranice posunuta na 3,9 mmol/l. Příznaky nízké hladiny cukru v krvi:

  • únava, ospalost,
  • třes,
  • pocení,
  • závratě,
  • zmatenost.
Nizka hladina cukru v krvi
Nízká hladina cukru v krvi

Jak snížit cukr v krvi co nejrychleji

Zdravý životní styl významně přispívá k dlouhodobé optimalizaci hladiny cukru v krvi. Existují však i rychlé postupy, jak snížit cukr v krvi. Nejsou tak účinné a zdraví prospěšné jako dlouhodobá opatření, ale jsou účinným krátkodobým řešením.

Intenzivní sport

Pokud vám to zdravotní stav dovolí, je intenzivní sportovní aktivita nejúčinnějším způsobem, jak snížit cukr v krvi co nejrychleji. Přebytečná glukóza se jednoduše spálí.

Zvýšený příjem tekutin

Pitný režim je také velmi důležitý v rámci zdravého životního stylu. Okamžité zvýšení příjmu neslazených tekutin, zejména čisté vody, však pomůže ledvinám rychleji vyplavit přebytečný cukr.

Ochlazení organismu

Ochlazení těla pomáhá rychleji spalovat glukózu a ukládat ji do svalů. Účinné je zejména otužování, ale krátkodobě pomůže i studená sprcha nebo vlažná koupel.

Jak snizit cukr v krvi Ochlazeni organismu
Jak snížit cukr v krvi – Ochlazení organismu

Co snižuje cukr v krvi dlouhodobě

Dlouhodobá a důsledná změna životního stylu je nejúčinnějším řešením vysoké hladiny cukru v krvi.

Pravidelné cvičení

Cvičení nemusí být namáhavé ani intenzivní, ale o to pravidelnější. I lehká fyzická aktivita pomůže tělu efektivně využívat cukry a podpoří zvýšenou citlivost na inzulín.

Zdravá strava

Snižte podíl jednoduchých cukrů ve své stravě. Nahraďte je potravinami s nízkým glykemickým indexem, jako jsou luštěniny, celozrnné výrobky a čerstvá zelenina. Přidejte potraviny bohaté na vlákninu, která zpomaluje vstřebávání cukrů. Do jídelníčku je také dobré zařadit potraviny bohaté na chrom a hořčík – například ořechy, maso, celozrnné výrobky, banány, listovou zeleninu, ryby a avokádo. Zmenšete velikost porcí, jezte častěji a méně. Nezapomeňte na pitný režim.

Jak snizit cukr v krvi Zdrava strava
Jak snížit cukr v krvi – Zdravá strava

Zdravý spánkový režim

Nepřetěžujte se a dopřejte si dostatek zdravého a kvalitního spánku. Nedostatek spánku podporuje uvolňování hormonů, zejména kortizolu, které mají nepříznivý vliv na hladinu cukru v krvi.

Zvládání stresu

Dlouhodobý stres může vést k chronickému zvýšení hladiny cukru v krvi. Pokud se pravidelně setkáváte se stresovými situacemi, například v zaměstnání, naučte se účinné způsoby, jak stres zvládat. Můžete vyzkoušet relaxační techniky, jógu nebo dechová cvičení.

Babské rady na snížení cukru

Podle některých domácích receptů může pomoci snížit hladinu cukru v krvi:

Foto: shutterstock.com / depositphotos.com

Reklama

Rubriky

Vytvořte si svůj vysněný domov a žijte v souladu s vesmírem. Inspirujte se, bavte se a tvořte s námi!

Rustikální Styl

Bydlení

přenosné ohniště

Zahrada a balkon

Zdravý životní styl - meditace

Lifestyle a zdraví

Zero Waste uklízení

Rady a tipy

Homespring

Magazín o bydlení a životě

© 2023 Omnipress Magazine