Jak srazit teplotu u dospělých a kdy vyhledat lékařskou pomoc?

Muž sedí v posteli s ručníkem na hlavě, teploměrem a léky kolem sebe, naznačuje horečku a nemoc.

Teplota je nepříjemný stav, ale ve většině případů nám úspěšně pomáhá bojovat s chřipkou nebo nachlazením. Pokud vás trápí zvýšená teplota a nevíte, jak ji snížit, pokračujte ve čtení. V tomto článku totiž uvedeme několik účinných metod, jak srazit teplotu doma. Poradíme vám také, jak si správně měřit teplotu a kdy je třeba navštívit lékaře.

Kdy mám horečku a co to vlastně znamená?

Horečka je zvýšená tělesná teplota, která obvykle netrvá dlouho a pomáhá tělu zbavit se nemoci. Normální tělesná teplota dospělého člověka se pohybuje v rozmezí 36,1 °C až 37,2 °C. Pokud je vaše tělesná teplota vyšší než 38 °C, znamená to, že máte horečku.

Mezi běžné průvodní příznaky zvýšené teploty u dospělých patří:

Reklama
  • nadměrné pocení,
  • zimnice,
  • bolest hlavy,
  • nechutenství,
  • bolesti svalů,
  • únava.

Zvýšená teplota obvykle trvá 1 až 3 dny. Pokud přetrvává déle, může být známkou závažné infekce, a proto je nutné okamžitě navštívit lékaře.

Jak si správně změřit teplotu?

K měření teploty můžete použít několik typů teploměrů. Nejpřesnější jsou orální a rektální teploměry, ale ušní a čelní teploměry jsou pohodlnější a také poměrně přesné.

V současné době se na měření teploty u dospělých v domácím prostředí používají převážně moderní digitální teploměry. Jsou bezpečné a velmi přesné při měření teploty v ústech nebo v konečníku. Proto se pro měření teploty doporučuje jedna z těchto metod. Digitální teploměry lze použít také k měření teploty v podpaží. Tato metoda však není tak přesná, a proto je výsledek pouze orientační.

Jak srazit teplotu Zvysena teplota
Jak srazit teplotu – Zvýšená teplota

Jak srazit teplotu u dospělých?

Zde je několik osvědčených a bezpečných metod, jak srazit teplotu:

Odpočiňte si

Nedostatek spánku může vést k oslabení imunitního systému. Abyste se zotavili a snížili tělesnou horečku, musíte odpočívat. Pokud vaše horečka není vyšší než 38,9 °C, nemusíte nutně užívat léky. Zejména byste měli odpočívat a pít hodně tekutin. Pokud je to možné, vezměte si v práci volno a spěte déle než obvykle. Odpočinek a dostatek spánku pomůže vašemu tělu k rychlejšímu uzdravení.

Zvyšte příjem tekutin

Zvýšená teplota může způsobit rychlou ztrátu tekutin v těle v důsledku nadměrného pocení a kýchání. To může vést k dehydrataci, která způsobuje ještě větší zvýšení teploty a často přechází v bolesti hlavy, svalové křeče a nízký krevní tlak.

Pokud se u vás objeví zvýšená teplota, vypijte denně asi 2 až 4 litry tekutin ve formě čaje a čisté vody. Tekutiny přijímejte průběžně během dne a dbejte na to, abyste k nim měli snadný přístup i v noci.

Přikládejte si na tělo studené obklady

Namočte bavlněný ručník nebo houbičku do studené vody a otírejte si čelo, nohy a podpaží. To vám pomůže udržet tělo v chladu a budete se cítit lépe. Vyhněte se však studené sprše, která by mohla způsobit zimnici a prodloužit trvání horečky.

Jak srazit teplotu Prikladejte si na telo studene obklady
Jak srazit teplotu – Přikládejte si na tělo studené obklady

Noste lehké oblečení

Pokud máte horečku, noste volné, pohodlné a prodyšné oblečení, které dokáže odvádět pot a udržovat tělo v chladu. Ideální je oblečení z přírodních vláken, jako je bavlna nebo bambus. Odstraňte také přebytečné přikrývky, které zachycují teplo, a místo toho se přikryjte jen jednou lehkou vrstvou.

Jezte zdravé potraviny

Při horečce byste měli jíst vyváženou stravu, která je lehce stravitelná a obsahuje vitamíny. Zvýšená teplota je často doprovázena nechutenstvím, takže je přirozené, že nebudete jíst takové porce jako obvykle. Snažte se však do sebe dostat alespoň malé množství jídla, abyste doplnili potřebné živiny. Toto jsou některá vhodná jídla a potraviny při horečce:

  • ovesné vločky,
  • 100% ovocné šťávy bez přidaného cukru,
  • zelenina (např. mrkev, cibule, celer),
  • ovoce (zejména citrusy),
  • plody rakytníku řešetlákového,
  • slepičí vývar,
  • řecký jogurt,
  • kokosová voda,
  • ryby.

Snižte nebo zcela vyřaďte příjem kofeinu

Velké množství kofeinu vám může při horečce uškodit. Především je to diuretikum, jehož nadměrný příjem často vede k dehydrataci. Kromě toho může předávkování kofeinem způsobit bolesti hlavy, průjem, podrážděnost a závratě. V mnoha případech vede k nedostatečnému spánku, který je při horečce velmi potřebný pro rychlejší zotavení.

Když se u vás objeví zvýšená teplota, snažte se kofeinu zcela vyhnout nebo jeho příjem omezte na 100 mg denně. Vyhněte se také sladkým vodám a energetickým nápojům. Přestaňte užívat kofeinové doplňky, dokud se nezotavíte z horečky.

Užijte volně prodejné léky

Při léčbě horečky se osvědčily léky obsahující paracetamol a ibuprofen. Pokud se rozhodnete tyto léky užívat, je důležité nepřekračovat jejich maximální povolenou denní dávku. Pokud si nejste jisti, poraďte se se svým lékařem nebo lékárníkem.

Jak srazit teplotu Uzijte volne prodejne leky
Jak srazit teplotu – Užijte volně prodejné léky

Kdy jít k lékaři nebo na pohotovost?

Pokud máte jeden nebo více z následujících příznaků, navštivte lékaře:

  • máte teplotu 39,4 °C nebo vyšší,
  • teplota trvá déle než tři dny,
  • žádná z metod, jak srazit teplotu, vám nepomáhá,
  • zvýšená teplota přichází a odchází,
  • máte zduřelé lymfatické uzliny,
  • máte horečku a jiné zdravotní problémy (srdeční onemocnění, rakovina),
  • jste náchylní k infekcím.

Vyhledejte okamžitou pohotovostní péči, pokud máte zvýšenou teplotu a zároveň:

  • nemůžete snížit teplotu po pobytu na slunci,
  • se vám objeví zvláštní kožní vyrážka,
  • špatně se vám dýchá a máte silný kašel,
  • máte bolesti na hrudi,
  • trpíte úporným průjmem a zvracením,
  • cítíte pálení při močení,
  • jste těhotná,
  • kouslo vás klíště,
  • podstupujete chemoterapii a vaše horečka trvá déle než hodinu.

Foto: shutterstock.com

Reklama

Rubriky

Vytvořte si svůj vysněný domov a žijte v souladu s vesmírem. Inspirujte se, bavte se a tvořte s námi!

Rustikální Styl

Bydlení

přenosné ohniště

Zahrada a balkon

Zdravý životní styl - meditace

Lifestyle a zdraví

Zero Waste uklízení

Rady a tipy

Homespring

Magazín o bydlení a životě

© 2023 Omnipress Magazine